Home | Reklama | FORUM | Kontakt | |||||||||||||||||||||||
INFORMACJE Z KRAJU • INFORMACJE ZE ŚWIATA • CIEKAWE PRODUKTY • TARGI VENDINGOWE • ABC VENDINGU • KATALOG FIRM | |||||||||||||||||||||||
POLSKA Czynsz kontra prowizja W Polsce dominuje stały czynsz za miejsce pod automaty CZYTAJ DALEJ --------------------------------------- ŚWIAT Pizzomatic Skomplikowany i drogi automat przygotowuje pizzę od podstaw CZYTAJ DALEJ --------------------------------------- TARGI VENDINGOWE Vending Poland 2014 Zdjęcia z VI edycji polskich targów vendingowych Vending Poland CZYTAJ DALEJ REKLAMA REKLAMA REKLAMA REKLAMA REKLAMA |
Wszystko wskazuje na to, że moda na zdrowe jedzenie będzie w najbliższym czasie trendem rozwijającym się. Mowa o trendzie powszechnym, dotyczącym odżywiania w ogóle, jednak siłą rzeczy sprawa dotyczy również vendingu. Na świecie (głównie w USA) funkcjonują z powodzeniem firmy wyspecjalizowane w zdrowym vendingu. W Polsce zjawisko jest póki co marginalne, ale należy spodziewać się rozwoju. Problem otyłości jest bardzo złożony, a częścią jego eliminowania jest zmiana nawyków żywieniowych ludzi dokonujących szybkich zakupów: w drodze do szkoły, do pracy. Misją firmy H.U.M.A.N.* Healthy Vending jest maksymalne zwiększenie dostępności zdrowych przekąsek - właśnie poprzez sprzedaż z automatów. Vending ma przestać kojarzyć się wyłącznie ze "śmieciowym jedzeniem". Bardzo ważne jest właściwe podejście do zdrowego vendingu, aby uniknąć rozczarowania. Na końcu artykułu znajdą Państwo cenne porady opierające się na doświadczeniu firmy H.U.M.A.N. Najwyższa pora Problem otyłości lub nadwagi dotyczy obecnie ponad 2/3 dorosłych Amerykanów. Otyłość wśród dzieci i młodzieży wzrosła 3-krotnie od roku 1980. Generuje to ogromne koszty społeczne i ekonomiczne, sięgające 190 miliardów dolarów rocznie. Agencja Reuters informuje, że tak gigantyczna kwota przekazywana jest na służbę zdrowia i wydawana na leczenie problemów związanych z nadwagą. Na szczęście zmiany prawne i społeczne w USA (ich przejawy widać również w Polsce) wymuszają nowe standardy żywienia dzieci i młodzieży, zatem firmy oferujące zdrowy vending dołączają do powszechnych starań o większy dostęp do zdrowych przekąsek. Początki i schemat działania Firmę H.U.M.A.N. Healthy Vending założyli w 2007 roku Sean Kelly i Andrew Mackensen. Mackensen, były oficer amerykańskiej marynarki wojennej, zajmował się ciepłymi daniami z automatów, a jego przyjaciel Kelly prowadził firmę sprzedającą akcesoria związane ze zdrowym trybem życia. Okazało się, że obaj są zainteresowani zmianą w kierunku zdrowego vendingu. Połączyli więc siły i stworzyli H.U.M.A.N. Healty Vending, która bardzo szybko zaczęła się rozwijać na fali nowych trendów i dotychczasowych relacji biznesowych przedsiębiorców. Firma zatrudnia obecnie 30 pracowników i należy do czołówki najwyżej ocenianych amerykańskich przedsiębiorstw (w rankingach Entrepreneur Magazine i Forbes). Niedawne badania rynkowe pokazują, że sprzedaż zdrowych przekąsek rozwija się 4-krotnie szybciej niż tradycyjnych. Coraz większe grono klientów zainteresowanych kupowaniem zdrowej żywności zapewniło odpowiednio dużą bazę klientów dla przedsięwzięć takich jak H.U.M.A.N. Jak działa H.U.M.A.N. Healthy Vending?Poza działalnością operatorską, model biznesowy firmy opiera się na zasadach franczyzy. Chętni na rozpoczęcie własnego biznesu mogą dołączyć do grona partnerów H.U.M.A.N, stać się częścią marki i skorzystać na ich wizerunku i doświadczeniu. Ponad 100 współpracujących z H.U.M.A.N. operatorów określanych jest jako "przedsiębiorcy społeczni", którzy nie tylko robią biznes, ale też przyczyniają się do zmiany wizerunku automatów vendingowych i popularyzowania zdrowego odżywiania - tak, aby zdrowe przekąski były traktowane jako standard, a nie coś wyjątkowego. Misję firmy wspomaga wizerunkowo kilku zawodowych sportowców, a nawet żołnierzy sił specjalnych.Jednym z głównych celów firmy jest sprawienie, aby zdrowe przekąski były łatwiej dostępne, niż tzw. "śmieciowe jedzenie". Maszyny Healthy Vending z powodzeniem pracują w szkołach, regionalnych ośrodkach społecznych, klubach młodzieżowych, firmach i szpitalach w ponad 40 stanach, a nawet w Puerto Rico i Kanadzie. Krótkie przedstawienie koncepcji H.U.M.A.N: Całościowe podejście Całościowe podejście do kwestii zdrowego odżywiania wyróżnia firmę H.U.M.A.N. na rynku. Nie chodzi tylko o sprzedaż zdrowych przekąsek. Jednym z fundamentów działania firmy jest edukowanie klientów automatów. Zainstalowane na nich ekrany dostarczają informacji o wartościach odżywczych produktów oraz instruują jak należy czytać etykiety opisujące skład. Kolejne dopełnienie polega na oferowaniu jedzenia w wielu wariantach: klasycznych, pakowanych przekąsek (np. batonów), zdrowych ciepłych posiłków, czy organicznej kawy z kawomatów. Firma stosuje wyjątkowe automaty, pobierające o połowę mniej energii niż tradycyjne. Dzięki telemetrii i kontroli zatowarowania, pracownicy odwiedzają automaty tylko, kiedy jest to konieczne, co przekłada się na oszczędność czasu i paliwa. Dla maksymalnej wygody klientów (i w celu zwiększenia sprzedaży) maszyny H.U.M.A.N. akceptują karty bankowe, nośniki RFID, karty pracownicze, legitymacje studenckie i oczywiście gotówkę. Sprawne działanie maszyn wspomagane jest systemem diagnostycznym, który zdalnie raportuje nieprawidłowości w działaniu urządzeń. W tym pomyśle nie ma miejsca na niewykorzystane okazje i zawiedzionego klienta. Kompletna oferta bazująca na zdrowych produktach H.U.M.A.N. oferuje swoim partnerom i klientom 7 rodzajów maszyn vendingowych: podstawową maszynę vendingową z 23 calowym ekranem LCD, automat Hot Human samodzielnie podgrzewający umieszczone w nim mrożone dania, Arctic Human oferujący mrożone posiłki, które mozna podgrzewać w dołączonej do automatu stacji kuchenek mikrofalowych, maszynę dostosowaną do warunków zewnętrznych oraz automat do napojów gorących sprzedający 20 rodzajów kawy bazującej na produktach fair-trade. Wszystkie oferowane w maszynach produkty są w 100% zdrowe (tzn. spełniają określone normy). Wśród nich znaleźć można świeże owoce, warzywa oraz organiczne mrożone dania i przystawki. Katalog składający się z ponad 5000 (!) produktów, konsultowany jest przez panel ekspertów, włączając w to lekarzy i specjalistów dietetyków. Szeroka promocja przedsięwzięcia Założyciele i pracownicy firmy H.U.M.A.N. przedstawiają się jako działacze społeczni i promotorzy zdrowego trybu życia, a dopiero na drugim miejscu jako przedsiębiorcy. W ramach działań promocyjnych organizowane są spotkania, na których rozdaje się próbki produktów i gdzie można posłuchać wykładów dotyczących prawidłowego odżywiania. Edukacja ma upowszechnić dokonywanie bardziej pro-zdrowotnych wyborów konsumenckich. Firma wierzy, że tylko takie działania mogą przełożyć się na długofalową, pozytywną zmianę. Starannie dobierani są również partnerzy firmy H.U.M.A.N. Muszą to być osoby lub firmy pasujące do kultury Healthy Vending i aktywnie wspierające walkę z otyłością i edukację w zakresie zdrowego żywienia. Firma przeznacza 10% swoich dochodów na programy walki z otyłością i niezdrowym odżywianiem wśród dzieci. Koncepcja Vending 2.0™Firma H.U.M.A.N, poza skupieniem się na wyjątkowych produktach, przyjęła całkowicie nowatorskie podejście do vendingu jako takiego. Swoją koncepcję nazwali Vending 2.0™. Argumentując za takim podejściem, nie wskazują wyłącznie firm pragnących oferować zdrowe jedzenie, ale sugerują, że jest to obowiązkowa strategia dla każdej nowoczesnej firmy vendingowej, która chce się rozwijać i uniknąć pułapek i ograniczeń tradycyjnego vendingu.Podejście Vending 2.0™ składa się z trzech części:
Błędy w podejściu do zdrowego vendinguH.U.M.A.N. Healthy Vending dzieli się swoimi doświadczeniami z zakresu rozwijania firmy vendingowej oferującej zdrową żywność. W swoim poradniku dla firm, które myślą o współpracy, podają najpoważniejsze błędy, których sami nie uniknęli w przeszłości. Jest to obowiązkowa lektura dla każdego, kto myśli poważnie o tego typu biznesie.1. Produkty zdrowe wstawiane do automatów razem z tradycyjnymi przekąskami i słodyczami. Niezdrowe produkty i napoje drastycznie zaniżały sprzedaż zdrowych odpowiedników, ponieważ były tańsze i głębiej zakorzenione w świadomości klientów przez lata przyzwyczajeń. Konsumenci podejmowali nieracjonalne, opierające się na impulsie decyzje, czyli zachowywali się jak tradycyjni klienci automatów vendingowych. Nic nie motywowało ich do wybrania zdrowszej alternatywy. Sytuację zmieniło dopiero radykalne postanowienie o umieszczaniu w automatach wyłącznie zdrowych produktów, co pozytywnie wpłynęło na sprzedaż i wzmocniło przekaz pro-zdrowotny. 2. Automaty ze zdrowymi produktami ustawione obok tradycyjnych maszyn Podobnie jak poprzedni błąd, zestawienie różnych maszyn zmniejsza siłę pozytywnego oddziaływania na żywieniowe decyzje klientów. Automaty ze zdrową żywnością traciły wyjątkowość, zlewając się w jedną masę z pozostałymi automatami, co godziło również w wizerunek marki. 3. Mało atrakcyjna estetyka automatów, przeciętne automaty Na początku działalności firma nie doceniała estetycznej i wizerunkowej strony swojego biznesu. Dla większości potencjalnych klientów automaty vendingowe stanowią ostateczność, jeżeli chodzi o zakup przekąski. Bez wyraźnego odróżnienia od konkurencji, automaty ze zdrową żywnością miały ten sam, mało atrakcyjny wygląd, więc wywoływały niezbyt przyjazne skojarzenia. Taki przekaz wpływał negatywnie na sprzedaż i był przeszkodą w zdobywaniu nowych, korzystających z technologii, świadomie odżywiających się klientów. To właśnie tak zdefiniowana grupa jest modelowym targetem automatów ze zdrowymi przekąskami. Aby skutecznie do niej dotrzeć, H.U.M.A.N. postawiło na bardzo nowoczesne automaty, ekrany LCD wyświetlające informacje o produktach (i nie tylko), wprowadziło telemetrię, aby mieć pewność, że automaty są zawsze odpowiednio zatowarowane. Takie działania poprawiły wizerunek automatów, zwiększyły zadowolenie klientów (customer experience), co bezpośrednio przełożyło się na sprzedaż. Wizerunek firmy i estetyka samych automatów H.U.M.A.N. jest wynikiem wielu analiz preferencji klienta, badających emocjonalną stronę relacji sprzedawca-konsument. Efektem tego wysiłku są nowoczesne, przyjazne dla oka maszyny, które wręcz zachęcają do zakupu. 4. Wyłącznie gotówkowe systemy płatnicze W świecie, gdzie plastikowe karty są często jedynym środkiem płatniczym, który ludzie mają przy sobie zawsze, brak czytników kart bankowych znacząco redukował liczbę transakcji. W tej koncepcji było to szczególnie ważne, ponieważ produkty zdrowe są droższe od popularnych, niedrowych przekąsek (zwykle powyżej 1 dolara, co wymusza użycie kilku monet). W odpowiedzi na te warunki, HUMAN zdecydowała się na instalację czytników kart na absolutnie każdej maszynie, aby miec pewność, że żadna sprzedaż nie przepadnie. 5. Umieszczanie produktów nie dopasowanych do danej lokalizacji Początkowo produkty nie były sprawdzane pod kątem atrakcyjności dla klienta. Przedsiębiorcy stworzyli listę zdrowych produktów, które sami znali i lubili, bagatelizując fakt, że różni ludzie mają różne preferencje - często bardzo odmienne od siebie. Brak dopasowania znacząco zmniejszał sprzedaż i skutkował zaleganiem produktów w automatach, co często kończyło się ich wyrzuceniem. Te doświadczenia doprowadziły do znacznego poszerzenia oferty i wstępnej kontroli każdego produktu, zanim trafi on na listę H.U.M.A.N. Specjaliści analizowali również produkty pod kątem dietetycznym, dbając o właściwe ilości zdrowych składników i spełnianie przyjętych standardów. Wyłącznie zatwierdzone produkty mogły stanowić bazę do skomponowania listy produktów dopasowanej do wymagań lokalizacji. Dopiero tak wybrany zestaw zdrowych i pożywnych przekąsek miał najważniejszą dla biznesu cechę - dobrze się sprzedawał. źródła: _____________________________________________________________
|
Koniec vendingu w szkołach? Nowe przepisy zaproponowane przez PSL mogą negatywnie wpłynąć na vending w szkołach CZYTAJ DALEJ --------------------------------------- Książkomaty Automaty sprzedawały nową powieść H. Murakamiego zanim ta pojawiła się w księgarniach CZYTAJ DALEJ --------------------------------------- Tanie papierosy Przełomowa maszyna do nabijania gilz papierosowych luźnym tytoniem, stripsem lub krajanką tytoniową CZYTAJ DALEJ REKLAMA REKLAMA REKLAMA REKLAMA |
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Home | Informacje z kraju | Informacje ze świata | Ciekawe produkty | Targi vendingowe | ABC vendingu | Katalog firm | Kontakt | |||||||||||||||||||||||
© Copyright 2013-2015 Portal Vendingowy | |||||||||||||||||||||||